Wednesday, November 15, 2006

Modal insan – mewujudkan masyarakat ulu-albab.

Oleh Md Razlan

Alhamdulillah, Tahniah kepada Wilayah persekutuan dan Bahagian seputeh khususnya yang telah membawa usul untuk mewujudkan Sekolah Tahfiz sains.

Selari dengan dasar parti untuk mewujudkan masyarakat Ulu Al-bab, ini diterjemahkan dengan tindakan. Kami di wilayah persekutuan telah lama memikirkan bagaimana untuk memupuk masyarakat yang berupaya untuk berfikir dan mengalisa dengan ungul.

Sekolah takfiz sain adalah jalan untuk mewujudkan masyarakat yang maju di dunia dan akhirat. Kita perlu melahirkan anak-anak melayu yang tahfiz alquran dan selari dengan akedemik.

Mengikut kajian, mereka yang hafal Al-Quran lebih cerdik dan pandai kerana kedua-dua otak mereka berfungsi.

Diharap untuk mewujudkan Sekolah Menengah Agama Wilayah(Tahfiz Sains) akan menjadi kenyataan di dalam masa terdekat ini.

Insyallah ….

1 comment:

Razlan said...

Tidak di nafikan masyarakat islam di negara ini sudah ketinggalan lama, berkenaan dengn konsep sekolah pondok dan sekolah tahfiz sain amatlah berbeza, disini akan di tetapkan mesti hafalan Al -quran secepat mungkin untuk memolehkan mereka menceburi akedemik.

Akedemik disini bukan sahaja belajar tingkatan 5 sahaja, kita melihat untuk mewujudkan gologan profersional yang mempunyai daya pemikiran yang tinggi yang berkebolehan menganalisa.


sekian ...

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...