Friday, April 06, 2007

Di antara Pembanggunan dan Kepentingan Nasional


Oleh Md Razlan

Sesebuah negara untuk maju pada zaman ini memerlukan suntikan modal yang banyak. Pelbagai cara boleh diambil untuk mendapatkan dana ini, di antara cara-cara yang selalu di ambil adalah membawa pelabur-pelabur luar untuk berniaga di dalam negara, ataupun memberikan mereka melabur di dalam negara kita.

Tidak boleh di nafikan, setiap perniagaan perlu ada untungnya, yang sudah pasti, sebelah pihak akan mendapat apa yang mereka perlukan dan sebelah pihak akan mendapat untungnya (wang).

Dari zaman selepas Merdeka, Malaysia telah pesat membanggun mengikut acuannya sendiri, setiap Pemimpin yang naik, akan membawa Kemajuan kepada negara khusus untuk rakyat jelata.

Sudah pastinya pada waktu ini para pemimpin sedia ada mempunyai buah pikiran bagai mana untuk membawa Malaysia lebih maju.

Akan tetapi, perlu kita ingat dan memeringati, tidak ada jalan mudah dan jalan pintas untuk kita membangunkan negara, terlalu banyak pengorbanan kita perlu korbankan jika kita mengambil jalan pintas.

Seperti Tol dan Harga Minyak, rakyat di bebani dengan kos untuk kemajuan, tetapi Rakyat faham dan sedar, untuk kita menikmati kemajuan untuk anak cucu kita, pengorbanan pada hari ini diperlukan. Jesteru itu, tidak ada banyak orang membantah.

Tetapi, jika kita inginkan kemajuan dan mengadai Tanah dan Maruah Negara, ini perlu di hentikan dan perlu di selami akibatnya.

Anak kecil main api.... itulah lagu yang perlu kita selami dan hayati jika kita ingin membuat keputusan. Alhamdullilan, Allah itu Maha kaya dan telah menyedarkan pemimpin kita dimana salah satu keistimewaan di dalam pembentukkan WPI adalah memberi keistiewaan Rakyat Singapura untuk memasuki wilayah ini dengan bebas.

Tercetus di fikiran saya, Apakah yang difikirkan apabila seseorang itu membuat cadangan sedemikian rupa? Apakah semestinya kita membuat cadangan yang sebegini demi untuk membuat pelabur asing melabur kepada Negara kita!

Saya sebagai Pemimpin kerdil, mengharapkan dan mendesak pemimpin-pemimpin kita memeriksa kembali keistimewaan yang diberikan di dalam pembentukkan WPI ini.

Segala keputusan yang di ambil semestinya di rujuk kepada golongan cerdik pandai dan golongan nasionalisme. Ini penting untuk kita menimbang tara di antara keuntungan dan kepentingan nasional.

Biarpun kita lambat sedikit, tetapi perlu kita pastikan setiap tindakkan adalah rasional. Lihat seperti rundingan FTA, tidak perlu tergesa-tega, dah Tahniah kepada semua yang terlibat didalam FTA.


Sekian ...
razlans.blogspot.com

Tuesday, April 03, 2007

Luasnya Neraka.

Ya Allah... takutnyer... bacalah sampai habis.. sekejap jer.. x sampai 5 minit..

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami,kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH,namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah dan amalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....

.: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail dating kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w.:

"Mengapa aku melihat kau berubah muka?" Jawabnya: "Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a.w. bersabda: "Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam."

Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang dihujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi,dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya: "Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda." (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: "Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:


"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi
bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir."

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga
ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya: "Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pesan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar nabi saw bersabda: "Ya Jibrail, sungguh b esar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya: "Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yg Lalai")

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan dapat menimbulkan keinsafan kepada kita
semua.Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Dari Abdullah bin 'Amr R.A,

Rasulullah S.A.W bersabda:" Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts In 30 Days...