Sunday, February 21, 2010

Percepat hukuman Kartika

Pihak kerajaan seharusnya mempercepatkan hukuman Kartika supaya banyak kekeliruan dan kecelaruan sehinggakan membuka kepada isu ini dipermainkan oleh pihak-pihak yang tidak paham tentang hukum syariah.

Terbaru pihak Sister in Islam(SIS) yang mengeluarkan kenyataan membantah hukuman sebat dan meminta pihak kerajaan melihat perlembagaan yang menyatakan hukuman sebab tidak boleh dilakukan terhadap wanita menambahkan kekusutan kepada masyarakat.

Pihak SIS yang menggunakan nama Islam seharusnya menjadikan hukum syariah sebagai landasan dan bukan bersandarkan perlembagaan ataupun undang-undang sivil yang lain.

Kes wanita islam dihukum sebat bukannya pertama kali di jalankan, sebelum ini, 3 orang telah menjalani hukuman ini dan ianya mendapat reaksi yang baik daripada mereka yang dikenakan hukuman.

Oleh itu, kenapa perlu kita melewatkan hukuman terhadap Kartika ? Tidak ada alasan untuk Kerajaan Malaysia melewatkan dan memberi ruang kepada mereka yang tidak bertanggunjawab untuk menggunakan isu ini demi tujuan politik.

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...