Tuesday, January 04, 2011

Pemimpin PR putar belit kenyataan Sultan!

Kenyataan demi kenyataan telah di buat oleh Pemimpin PKR berhubung dengan perlantikan SUK Selangor Dato Mohamed Khusrin Bin Haji Munawi yang baru.

Pemimpin Pakatan Pembangkang mengulas kenyataan mengikut sesuka hari sehinggakan kenyataan DYMM Sultan Selangor telah di putar belit untuk menunjukkan yang mereka mendapat restu daripada DYMM Sultan Selangor. Perkara ini dilakukan tanpa ada rasa hormat kepada DYMM Sultan Selangor dan keluarga di Raja.

Kenyataan seperti ini yang disiarkan di Malaysiakini amat berbahaya kerana telah mengheret Istana ke kancah Politik.

"Baginda memberikan perkenan ini selepas menyatakan pandangan bahawa baginda tidak lagi mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak pelantikan SUK kerana kuasa tersebut ditarik daripada baginda oleh Umno ketika krisis Perlembagaan pada 1993," kata penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty.

Baginda memberitahu demikian dalam perjumpaan dengan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di Istana Mestika, Shah Alam semalam." Malaysiakini 4hb Januari.

DYMM Sultan Selangor amat murka dengan tindakan dan kenyataan yang dikeluarkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat sehingga Ahli Dewan Negeri Seri Muda, YB Suhaimi sanggup mengugut DYMM Sultan. Kenyataan di blig beliau yang di keluarkan pada 30 Disember 2010 telah memberi amaran kepada Sultan dan memberikan kupasan agar rakyat membenci DYMM Sultan Selangor.

Ulasan oleh MB Selangor yang mahu mengadakan sidang DUN tergempar untuk membawa isu ini di ubah seumpama mahu membelakangi DYMM Sultan Selangor. Dewan sekiranya mahu bersidang seharusnya mendapat perkenan DYMM Sultan tetapi MB Selangor memainkan isu ini di Akhbar dan Media elektronik seumpama mahu memberi desakan kepada DYMM Sultan agar menerima perlantikan yang beliau sukai.

Ternyata tidak ada surat rasmi yang memohon untuk diadakan DUN tergempar sehingga hari ini, dan boleh dikatakan MB dengan sengaja mahu memburukkan DYMM Sultan kerana tidak mahu mengikuti kehendak Kerajaan Selangor.

Semakin lama isu ini berlarutan, semakin banyak kekeliruan akan berlaku dan akhirnya rakyat akan menjadi keliru sehingga memburukkan DYMM Sultan Selangor. Apakah tujuan mereka berbuat demikian boleh kita tafsirkan seperti mana yang ditulis dalam Blog Suhaimi. Yang mana beliau mahukan kebangkitan Rakyat untuk menghapuskan sistem beraja yang telah sekian lama bertapak di Malaysia.

Putar belit kenyataan DYMM Sultan Selangor boleh diibaratkan sebagai memfitnah Kerabat Diraja Sultan Selangor dan mereka ini seharusnya dilakhnat oleh Rakyat Negeri Selangor yang sayangkan sistem beraja kita.

Orang Melayu seharusnya bangkit bersama untuk menentang sesiapa sahaja yang mahukan sistem ini dihapuskan, tetapi amat malang sekarnag.. .. orng Melayu sungguh lemah sehinggakan mahu membela Sultan sendiri tidak bermaya. Amat lah Malang Melayu hari ini !!!

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...