Thursday, March 10, 2011

Iktiraf Sijil Peperiksaan Gabungan Sekolah Cina !

Gendang untuk mengahadapi Pilihanraya sudah dimulakan dari awal tahun lagi, tahap ekonomi sudah baik dan rakyat telah rasa selesa kerana harga getah dan sawit meningkat, dan pada masa yang sama harga minyak kekal walaupun ada peningkatan pada pasaran dunia.

Prinsip rakyat didahulukan telah membawa kemenangan yang besar di Merlimau dan Kerdau, kelombang ini akan terus di bawa kepada PRU Serawak yang sudah hampir tiba.

Dari segi Ekonomi dan Kestabilan, boleh dilihat BN akan menang besar dan mampu untuk mendapat 2/3 mejoriti pada PRU 13 sekiranya dapat menangani isu masalah masyarakat Cina dengan baik.

Masyarakat Cina melalui persatuan Dong Zong telah meminta agar Sekolah Jenis Kebangsaan Cina diberikan bantuan penuh dari kerajaan, mereka meminta agar kerajaan berlaku adil kepada mereka dan memberikan tanah untuk dibina Sekolah-sekolah ini.

Tidak cukup dengan itu, mereka juga meminta untuk diiktiraf Sijil Sekolah Menengah Cina, mereka juga meminta untuk bantuan penuh diberikan kepada Sekolah ini, dengan alasan sebanyak 200 Universiti di luar telah iktiraf mereka.

Sekiranya kerajaan tidak melayani kehendak mereka, berkemungkinan mereka tidak akan memberikan undi kepada kerajaan BN.

Didalam kita malaungkan 1Malaysia dan berharap agar semua rakyat dapat medokong perlembagaan negara, mereka menuntuk untuk kita pecah-pecahkan masyarakat Malaysia.

Sekiranya Masyarakat Cina mendesak untuk pendidikan bangsa mereka, sudah tentu masyarakat India, Melayu dan juga masyarakat Sabah dan Serawak layak untuk meminta sekolah resmi untuk bangsa mereka.

Kenapa Persatuan Dong Zong tidak mahu memahami yang kita sudah tinggal di Malaysia dan kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bergerak ke arah membentuk masyarakat Malaysia yang mempunyai pendidikan yang sama?

Sekiranya kerajaan meluluskan permintaan ini, masyarakat kita akan kembali kepada zaman sebelum merdeka dimana, orang India di Estet, Melayu di kampung dan Cina di lombong-lombong, keadaan ini serupalah dengan Orang Melayu di Sek Kebangsaan, Orang Cina di SJKC dan Orang India Di SJKI sehingga ke sekolah menengah.

Dimana anak-anak kita akan berjumpa untuk berkenalan, beriadah dan bersahabat sekiranya sistem pendidikan telah memisahkan mereka.

Dan Persatuan Dong Zong tidak perlulah nak mengugut kerajaan dengan permintaan-permintaan ini, Kerajaan BN telah berlaku seadil-adilnya kepada semua bangsa di Malaysia baik dari segi ekonomi dan pendidikan, bahkan orang Melayu sudah lama bekorban untuk melayan kerehan kamu.

Kita berusaha untuk membentuk masyarakat Malaysia yang memahami semua kaum, dengan sistem pendidikan sahajalah perkara ini dapat dilaksanakan. Oleh itu, biarlah anak-anak kita bercampur gaul sesama mereka tanpa ada dinding yang memisahkan mereka.

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...