Wednesday, May 08, 2019

Hilangnya Kesultanan di Persekutuan Tanah Melayu

Hilangnya Sultan di Persekutuan Tanah Melayu.
Rakyat semakin keliru apa yang sedang berlaku diantara Kerajaan PH dan juga Majlis Raja-Raja, ramai yang tertanya kenapa secara tiba-tiba sahaja isu berkenaan Raja-raja ini menjadi hangat diantara Pimpinan PH dan Raja-Raja Melayu.
Kadir Jasin, penulis yang mempunyai ramai pengikut sering kali menjadi lidah kepada Kerajaan PH, beliau dipergunakan untuk membangkitkan isu-isu sensitive yang melaga-lagakan Esekutif dengan Monarch.
Serangan awal yang dilancarkan terhadap Raja-Raja melalui Kadir Jasin adalah pendedahan Belanjawan DYMM Agong, Kadir mengambil peluang untuk membuat pendedahan ini semata-mata mahu meletakan tekanan kepada DYMM Agong, niat yang tersirat terhadap pendedahan ini telah terjawab bilamana dengan secara tiba-tiba DYMM Agong teleh turun dari tahta, secara kebetulan ataupun tidak, pengakhiranya adalah Turun Tahta.
Selepas itu, timbul pula Raja-Raja mempunyai kuasa Mutlak atau pun tidak, isu ini diperdebatkan secara terbuka sehingga terserlah penghinaan DYMM Agong di Internet menjadi berleluasa. Menteri Penerangan YB Gobind secara tiba-tiba tidak dapat menangkap pelaku dan isu itu senyap dan tidak dibincangkan.
Tidak habis isu Mutlak, Isu Rome Statut pula mengambil tempat, kali ini Kabinet terpaksa menarik balik keputusan sudah menandatangani perjanjian Statut Rome kerana kesilapan teknikal oleh Kabinet Malaysia. Pihak Kerajaan gagal untuk meyakinkan Majlis Raja-Raja apabila dibincangkan kali kedua.
Serangan demi serangan, malah sekarang kerajaan PH mencipta satu lagi serangan terhadap Institusi Diraja apabila mempergunakan Forum yang dihadiri oleh Peguam Negara untuk terus memalukan Sultan sehingga menuduh Raja-Raja Melayu adalah perompak dan pembunuh.
Pertembungan diantara Majlis Raja-raja dengan Esekutif Kerajaan tidak membawa untung kepada mana-mana pihak. Rakyat semakin keliru dan tertanya-tanya apakah yang sebenarnya dikehendaki oleh Kerajaan Pakatan Harapan, dan apakah sebenarnya yang disimpan tersirat yang di rencanakan.
Kerisauan Raja-Raja.
Raja-Raja tidak pernah lupa peristiwa 1993 apabila raja-raja dikurangkan kuasa mereka dan kewujudan Mahkamah Khas bagi mengadili kes-kes yang melibatkan Raja-raja, Tun Mahadhir yang ketika itu menjadi Perdana Menteri telah membawa perubahan secara drastic terhadap Institusi Diraja.
Raja-Raja hari ini lebih berhati-hati dengan permainan politik Kerajaan PH, baginda tidak mahu terperangkap dengan permainan pemimpin PH.
Apabila Kerajaan menandatangni Rome Statut, Majlis Raja-Raja perlu mendapatkan pendangan lain, apakah kesan dan implikasi terhadap Negara dan Rakyat. Jelas lah apabila keputusan Kerajaan menarik balik keputusan ini, ianya jelas akan melibatkan bidang kuasa Raja-Raja.
Isu perlantikan Ketua Hakim mengambil masa yang lama, ianya adalah disebabkan DYMM Agong tidak mahu mengambil keptusan secara tergesa-gesa tanpa mendapat perkenan Majlis Raja-Raja, ini juga telah di tempelak oleh Kerajaan PH kerana kelewata.
Apabila Syed Husain membankitkan isu 30 Raja di dalam dunia dan 1/3 nya di dalam Malaysia, apabila beiau mengelar Raja-Raja Perompak disaksikan oleh Peguam Negara, apakah lagi yang boleh orang Melayu bergantung harap dengan Kerajaan PH hari ini.
Pandangan Peribadi saya, konflik ini sengaja di cipta untuk memastikan pengakhiranya bagi Raja-Raja Melayu.
Sejauh mana Rakyat Jelata mahu mempertahankan institusi ini dan sehebat mana hasutan Kerajaan PH kepada Institusi Raja-Raja akan berhasil?
Pertembungan ini boleh berakhir dengan baik, boleh juga berakhir dengan rusuhan.
Razlan Rafii
Pengerusi GerakPadu
(Gabungan Gerakan Perpaduan Kebangsaan)
8 Mei 2019

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...