Thursday, April 24, 2008

Pencarian Pemimpin Pemuda Bermula ...

Oleh Mohd Razlan

Tanggal 17 July 2008 menjadi hari permulaan bagi UMNO untuk mencari pemimpin bagi mengantikan atau mengekalkan kepimpinan Cawangan, Bahagian ataupun Malaysia.

Pencarian pada kali ini dilihat akan menjadi titik penentuan hala tuju UMNO akan datang bagi menghadapi PRU ke 13.

Kekalahan UMNO pada PRU yang lepas memberikan impak yang negatif kepada masyarakat. Bagaimana pemimpin akan memastikan masyarakat boleh menerima kembali UMNO, ini terpulang kepada visi dan misi yang ditawarkan.

Bagi bakal-bakal perwakilan, ada beberapa perkara yang diharap dapat dibincangkan semasa pertemuan ini.

1. Bagaimana visi dan misi Calon
2. Apakah sumbangan mereka semasa 4 tahun yang lepas.
3. Bagaimana mereka mengatasi masalah yang dihadapi UMNO sekarang.
4. Bagaimana pendapat mereka tentang pemimpin sekarang dan akan datang.
5. Bagaimana mereka melihat perpaduan Melayu sekarang, dan apakah yang menyembabkan orang Melayu hilang keyakinan kepada UMNO.
6. Apakah pandangan Calon tentang Penerapan Islam di Malaysia.
7. Apakah pandangan mereka tentang Pemuda keseluruhanya.

Soalan diatas adalah perkara asas yang sering kali dibincangkan semasa perjumpaan.

Jawapan-jawapan yang diberikan selalunya akan merupakan kata-kata indah sehinggakan sanggup menjanjikan bulan dan langit.

Didalam perjuangan, perlu kita ingat, tidak ada yang boleh dibeli dengan wang ringgit. Sekiranya wang ringgit yang menjadi faktor, maka pencarian pemimpin selalu akan mengakibatkan UMNO hilang golongan pelapis yang mempunyai daya juang yang tinggi.

Para perwakilan perlu pandai untuk meletakkan diri mereka kepada Pemimpin, memang benar sahabat didalam politik hanya sementara, akan tetapi tidak boleh dinafikan sahabat yang bersama-sama menaikkan seorang pemimpin itu sering kali tidak akan dilupakan dan akan dibawa bersama didalan perjungan pemimpin tersebut.

Kepimpinan Pemuda merupakan pelapis dan tanggunjawab Pemuda adalah untuk memastikan golongan pemuda yang akan datang lebih berkaliber dan berkualiti, seperti PRU yang lepas, undi kepada pihak pembangkan lebih kepada saluran golongan muda. Ini boleh dikatakan Pemuda dan Puteri tidak melakukan kerja dengan sempurna, itulah sebabnya golongan ini melarikan diri daripada perjuangan parti.

Pemimpin Pemuda mesti mempunyai pengetahuan yang luas dan lebih terbuka. Keterbukaan ini adalah untuk memastikan kita boleh berdebat dengan golongan muda yang mempunyai pemikiran terbuka. Semangat Melayu yang nampak kurang didalam hati mereka memberikan Pemimpin satu dugaan dan cabaran bagi mereka menterjemahkan perjuangan sebenar UMNO.

Para perwakilan diharap dapat menterjemahkan Undi mereka kepada perjuangan sebenar UMNO. Undi yang satu akan memastikan UMNO mempunyai pelapis yang boleh membawa Melayu ketahap yang lebih tinggi. Ingatlah, setiap undi adalah tanggunjawab, jadi janlankanlah tanggunjawab yang diberikan sebaik mungkin.

Selamat berjuang ...
"Bakar Lemang - untuk diagihkan kepada Rumah-Rumah di kawasan Taman Salak Jaya, acara dijalankan sehari sebelum Hari Raya Puasa tahun Lepas"


1 comment:

Anonymous said...

Salam...

Tahniah, AHLI UMNO semakin bijak dan matang, " UMNO itu besar namanya tetapi jika individu yang dicalonkan kecil mindanya maka UMNO sekali lagi menjadi tidak releven dimata rakyat...."

Seven.

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...