Wednesday, March 31, 2010

Model Ekonomi Baru.

1 April 2010. Jaminan kerajaan tidak akan ada bangsa yang akan dipinggirkan didalam Program Model Ekonomi baru dilihat memberi "jaminan" kepada semua bangsa untuk dibawa bersama didalam pembanggunan negara dalam.

Perdana Menteri memberi jaminan itu semasa melancarkan Model Ekonomi Baru pada dua hari lepas.

Sungai Buluh akan dijadikan Hub baru dan tanah di sekitar Jalan Ampang di tengah-tengah ibu kota yang dimiliki oleh kerajaan akan dibanggunjan oleh pihak swasta untuk memacu pembanggunan ekonomi negara.

Sebelum ini, pihak GLC yang memiliki tanah anugerah kerajaan pun tidak dapat membawa semangat perkongsian ekonomi dimana kebanyakkan mereka mahukan keuntungan yang besar tanpa melihat kemampuan sesebuah bangsa, lantas bangsa yang mudur akan tetap mundur oleh disebabkan GLC tidak faham akan tanggunjawab mereka.

Apabila penglibatan pihak swasta secara terus dijalankan didalam Model Ekonomi Baru, Pemuda Seputeh khuatir apabila pembanggunan berpaksikan keuntungan akan memingirkan lagi bangsa yang mundur.

Agihan 30% Ekuiti Bumiputera tidak akan dapat dicapai, dan keadaan ini akan lebih meruncing sekiranya pihak kerajaan tidak mempunyai formula yang sesuai didalam memberi penghakupayaan kepada Bumiputera untuk berdaya saing didalam dunia Perniagaan Bandar.

Pihak Kerajaan sudah semestinya sedar akan kemunduran bangsa Melayu yang menginap di Bandar. Kemiskinan di bandar semakin meruncing sehinggakan ramai orang Melayu yang tidak mampu memiliki rumah ataupun kedai didalam bandar.

Ini merupakan sedikit sahaja formula didalam MEB yang dapat dikupas yang melihatkan kita akan semakin mundur dan tidak dapat berdaya saing dengan bangsa lain kerana kemajuan berpaksikan kepada keuntungan.

Selagi pihak GLC tidak dapat memahami kenapa dan mengapa mereka diberi keutamaan didalam pelaburan untuk membangunkan nergara, dan selagi mereka tidak paham akan konsep Dasar Ekonomi baru sebelum ini, akan wujud bangsa yang miskin akan tetap miskin, dan kaya akan terus kaya meniggalkan bangsa yang lain.

Dan sekiranya GLC paham semangat ini 10-20 tahun dulu, saya percaya pihak swasta tidak akan ada masalah untuk membawa bersama semangat Kongsi Ekonomi ini didalam merebut dan meraih keuntungan, dan tidak adalah kaum yang akan terpinggir didalam penglibatan mereka didalam menjuarai pembangunan Negara.

Jesteru itu, kami berharap agar pihak kerajaan memikirkan dan meletakkan mereka-mereka yang bersemangat DEB dan Kongsi Ekonomi untuk memacu pembanggunan di Sungai Buluh dan juga melantik pihak Swasta yang mempunyai kuasa agihan ekonomi yang STABIL didalam pembanggunan di sekitar Jalan Ampang.

Dengan kuasa dana yang besar, kuasa beli dan pembanggunan yang besar, Bangsa yang miskin akan lebih cepat ketinggalan ...

1 comment:

Anonymous said...

itula namanya KAPITALIST. sepatutnya tiada penswastaan pada segala yang melibatkan keperluan asas rakyat dan ia sepatutnya dimiliki oleh kerajaan:

1. pendidikan
2. air
3. api
4. jalan raya
5. kebajikan - tempat tinggal
6. makanan asas - beras gula dll.

apabila diswastakan maka syarikat akan megambil keuntungang berlebihan atas service yang mereka lakukan untuk membayar cukai kepada kerajaan. penghujungnya yang menanggung segala beban hutang bukan syarikat tetapi RAKYAT...tokey2 syarikat swasta kaya raya..kuli2 yang bekerja dengan syarikat swasta itu tetap jadi papa kedana sebab mereka pun menanggung akibat yang sama dengan rakyat lain kerana kerakusan tokey2 mereka sendiri...

model ekonomi baru ini bukan model baru tetapi model lama yang dibarukan...kita tengok berapa ramai anak melayu yang merempat dan tidak bekerja di kuala lumpur...PEMUDA UMNO SILA BUAT BANCIAN DAN LAPORKAN PADA KERAJAAN...

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...