Tuesday, September 04, 2018

Cerita Kehidupan Pembawa Grab Car

Gambar hiasan : semasa lawatan di rumah anak yatim di Taman Tasik Titiwangsa,
semoga anak-anak ini berjaya didalam kehidpan mereka .. sama-sama kita doakan ... 
Perjalanan 50 minit dari KLIA2 ke rumah memberikan banyak masa untuk saya bercerita dengan adik ini yang sudah 4 bulan membawa grab car sebagai kerja sambilan.

Memang kebiasaan bagi saya untuk mengambil peluag bertanya soal semasa kepada mereka yang saya jumpa...

Dari sudut dia bercerita, beliau memang seorang yang rajin dan didalam menangung nafkah keluarga dan gigih mencari rezeki.


Grab : Bang, berapa orang,ada beg banyak tak ...?
Lan : tak ada, saya sorang je...
Grab : ok ....

Kereta pun sampai ...

Grab : bang .. maaf saya tanya tadi ... sebab saya ada beg 1 kat belakang tu ...
Lan : ooo ..tak apa ... dah lama ke bawa grab, duduk kat mana?
Grab : baru 4 bulan .. saya duduk kat Kuala pilah, tu yang ada beg kat belakang tu, ada la balik rumah 2 kali seminggu, penat, singgah mandi kat mana-mana sempat je ....
Lan : oo .. dah kahwin ke .... ?
Grab : dah bang ... anak 3 .. saya kahwin awal ..umur 25 tahun kahwin .. isteri duduk kat kampung ...
Lan : Isteri tak kerja ke ?
Grab : tak .. jaga anak, saya ni kahwin awal sebab tak nak tengok nanti dah tua anak-anak kecil lagi .. selagai ada kederat ni ... boleh la kerja, hari tu saya ada bawa sorang perempuan .. umur 28 tahun .. dah 2 kali cerai .. saya tanya dia .. kenapa cerai .. dia kata selalu gaduh .. saya hantar dia kerja kat kelab ... kalau bini saya kerja kat kelab pun saya marah bang...
Lan : oooo ... sebelum ni kerja apa ...
Grab : saya kerja kontrak .. tolong bapa saya .. tapi dia dah meninggal .. tak sempat dia nak ajar saya kira-kira jadi kontraktor .. hahhahaha ... tapi abang saya ada buat .. tu yang kalau ada kerja .. saya bawa grab ...
Lan : awal kahwin ....
Grab : tu la .. orang kata kalau kahwin awal selalu gaduh .. saya pun selalu gaduh .. biasa la .. orang muda .. tapi bang .. saya kalau gaduh2 .. saya punya style saya diam je ... kalau dah reda .. bincang la balik .. tapi bila saya cakap kat pompuan yang naik grab tu .. dia kata .. ITU LARI DARI MASALAH .. kadang-kadang bila saya tak tahan .. ambil kunci kereta lepak mamak la bang ...

Lan : bagus laa .. memang la .. darah muda .. nak serasikan bukan senang .. abang pun kahwin umur 24 tahun ... ok je .. yang penting ... faham-faham sama sendiri jee ...

Sepanjang 50 minit dari KLIA ke Rumah saya ... banyak budak ni cerita .. bagus budak ni ... ini lah lumrah kehidupan ...

Budak ni berasal dari Muazzam Shah, kata dia, ramai kawan-kawan sebaya dia rosak sebab dadah kat sana, dia pun nasib baik tak terjebak .. kalau dia tak keluar dari sana .. mungkin nasib dia pun sama ...

Asam Garam Kehidupan .....
x

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...