Sunday, September 02, 2018

Peguam Negara Veto Kes Rasuah Anak Guam sendiri?

Peguam Negara sudah kuburkan sistem perundangan Negara!
Kenyataan SPRM bahawa mereka terkejut dengan tindakan Peguam Negara mengugurkan kes Lim Guan Eng adalah satu peristiwa hitam bagi perundangan Negara. Umum memang mengetahui bahawa Tommy Thomas merupakan Peguam yang mewakili Lim didalam kes ini, sekarang beliau merupakan Peguam Negara, ramai menjangkakan kuasa yang diberi kepada Thommy akan melepaskan LGE, namun tidak sangka ianya dibuat secara veto oleh Peguam Negara.

Banyak wang rakyat sudah dibelanjakan untuk melaksanakan kerja -kerja peyiasatan kes Lim Guan Eng  dan sepatutnya Peguam Negara lebih profersional dan memberi peluang kepada para hakim membuat keputusan, sekira kertas pihak SPRM gagal menyediakan bukti kukuh didalam kes ini, manakan kes ini boleh dibawa ke makamah.

Peguam Cara Datuk Enku Nor Faezah dan Datin Paduka Zauyah pernah berkata Peguam Negara tidak akan mencampuri kes LGE, adakah mereka hari ini boleh bersumpah bahawa kes LGE ini adalah satu kesalahan dari pihak SPRM dan AG terdahulu kerana ianya ada kaitan dengan "Pendakwaan Politik".

Rakyat hari ini melalui satu lagi persitiwa hitam didalam perundangan apabila Peguam Negara menggunakan kuasa Veto mereka terhadap sistem keadilan Negara.

Minta pihak SPRM siasat Peguam Negara kerana sudah pasti ada punyai unsur-unsur kepentingan hubungan anak Guam dan Peguam Negara, juga unsur-unsur kepentingan Peguam Cara dengan Peguam Negara yang mengendalikan kes ini.

Datuk Razlan Rafii
Aktivis Rakyat
3 Sep 2018

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...