Sunday, May 12, 2019

Sebelum mataku lelap

Sebelum Mataku Lelap.

Melayu itu bangsa, Melayu itu Bahasa, Melayu itu juga Tanah.

Asalnya Tanah Melayu, dijadikan Persekutuan Tanah Melayu, di khianati menjadi Malaysia. Hilangnya Melayu oleh Melayu.

Begitu banyak sejarah menunjukkan Melayu itu bukan dari golongan yang suka di jajah, pertempuran demi pertempuran sebelum Kemerdekaan di capai terjadi sekian hari.

Sedikit kiasan sejarah, Mat Kelubi, Orang Kanan Bahaman telah mati dibunuh semasa berperang dengan Panglima Garang Yusof.

Peristiwa ini berlaku selepas beberapa tahun Pahang meminta bantuan keselamatan dari Pihak British.

Dunia moden hari ini jauh sudah ditinggalkan sejarah Tanah Melayu, ramai tidak mahu membaca kisah Pahlawan Melayu, sejarah ini semakin dilupakan malah ianya dijadikan ancaman oleh pihak pemerintah.

Malaysia hari ini menjadikan Melayu itu ancaman, mana tidaknya, di umpan Melayu dengan harta benda, di tunjukan Melayu dengan nafsu sarakah, Melayu itu Islam, sejarah Islam jauh sudah hancur oleh Barat di Andalusia dan Bosnia dan lain-lain. 

Ini semua dibutakan oleh nafsu dan kemewahan, dosa yang dibuat dijadikan modal Melayu dengan Melayu saling berpecah, ramai lupa dosa adalah iman sendiri, ianya bukan melibatkan bangsa. 

Melayu malu sendiri, malu untuk membina tamadun, malu untuk membina empayar, di untungkan bangsa lain, Melayu melukut di kaki bangsa buruh kasar!

Semenjak Merdeka, Melayu bersengketa, terus bergaduh dengan sesama sendiri, bila masa pemimpin Melayu yang menjaga Melayu,? Ramainya mencari kekayaan dari mencari keredhaan.

Dato Onn, keluar Parti kerana mahukan bukan Melayu bersama parti UMNO. 

Dato Asri bergaduh dengan Dato Mohd Nasir "Berjasa" sehingga PAS keluar Barisan.

Tengku Razaliegh bergaduh dengan Dr Mahathir sehingga wujud semangat 46. 

Anwar Ibrahim bergaduh dengan Dr Mahathir wujudnya PKR.

Mat Sabu bergaduh dengan Tuan Guru Hadi, wujudnya Amanah.

Muhyddin, Shafie bergaduh dengan Najib wujudnya PPBM dan Warisan

Mereka diatas adalah ikon perpecahan Melayu sepanjang zaman, pemimpin Melayu tidak pernah duduk satu meja untuk berbincang hala tuju Melayu.

Alasan demi alasan dipergunakan oleh pemimpin untuk membolehkan mereka terus bermaharajalela. Bermegah dengan harta dunia, bermegah dengan kuasa yang ada di tangan. Bila masa mereka memikirkan Melayu di bawah ?

Setiap pembanggunan, bukan Melayu didahulukan, mereka akan senyum dan bermesra dengan taukey-taukey cina, bukan kerana apa, hanya Cina yang boleh menjadi rakan niaga mereka, Cina banyak duit dan pandai memberi rasuah. Mana tidaknya, ramai yang di tangkap adalah Melayu, ramainya pemberi Rasuah adalah Cina dan Cina itu menjadi payung pula kepada Pemerintah yang baru. Begitulah terjadi sepanjang abad 20 sehingga 21.

Hari ini, Melayu bukan sekadar hilang harta, hari ini, Melayu sudah hilang Kuasa.

Malaysia moden tidak memerlukan Melayu lagi, sudah terlerai ikatan ukhwah diantara Melayu. Malaysia hari ini bercerita tentang ketelusan, Malaysia hari ini bercerita tentang kebebasan, Malaysia hari ini berjuang tentang kesamarataan.

Perpecahan ini semakin terasa, kehilangan ini semakin menusuk hati anak-anak. Lupakanlah sengketa ini, binalah semula ikatan yang terlerai ini. Kembalikan lah keagunggan Bangsa Melayu.

Sekira nak mencari salah, semua ada salah, semua ada ego, semua ada amarah, namun tidak ada jalan lain orang Melayu mahu diperkasakan semula, carilah "Penyatuan".

Cukup-cukuplah saya melihat pergaduhan diantara Pemimpin Melayu, dari saya kecil sehingga menjadi bapa kepada 4 anak, kamu semua asyik bergaduh sahaja. 

Melayu asyik dihina dan di jadikan alat untuk kamu semua menjadi kaya raya, untuk kamu semua menjadi berkuasa malah untuk kamu semua mementingkan diri dan kumpulan kamu.

Anwar, Hadi, Muhyddin, Shafie, Mat Hassan, Zahid, Najib, Tengku Razaligh, dan semua pemimpin Melayu!!

Kamu semua bertanggungjawab untuk mencari jalan penyatuan Melayu. 

Mati tidak pernah semakin jauh, mati itu semakin dekat, itulah seperti yang dijanjikan.

Saya meminta untuk Dr Mahatdir kembali memperbetulkan keadaan Melayu, ya, memang ada diantara Melayu yang sudah memalukan orang Melayu, namun janganlah di heret bangsa ini bersama, anak-anak di bawah ini tidak ada salahnya, akar umbi UMNO tidak ada dosanya, mereka sayangkan UMNO, ketika Dr Mahathir menjadi Presiden UMNO selama 22 tahun, apa fitnah yang tidak dilemparkan oleh pihak pembangkang, namun akar umbi terus bersama dengan parti, ianya bukan disebabkan Tun tapi disebabkan parti. Tatkala Tunku Abd Rahman keluar UMNO, akar umbi tidak berganjak dari terus menyokong UMNO. 

Pernah satu ketika Tun berkata UMNO sudah busuk sampai ke usus, ketika itu Pak lah menjadi Perdana Menteri dan Tun keluar parti, akar umbi tidak bersama Tun malah terus bersama UMNO. 

Mereka menyokong UMNO bukan sebab pemimpin, mereka menyokong UMNO sebab perjuanganya, begitu juga dengan PAS!

Sebelum Mata ini terlelap, semoga Allah SWT memgizinkan kita bertemu dengan Bapa Penyatuan. 

Salam Ramadhan,
Razlan Rafii
Melayu.
12 Mei 2019.

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...