Sunday, September 09, 2018

Pemimpin Melayu !! Berhentilah melabel bangsa anda dengan Perkataan Negatif!!

Anak-anak Melayu yang akan menakluki dunia.
Kenapa Pemimpin Melayu sering melabelkan Orang Melayu dengan kata-kata Negatif.
Saya membesar dengan kata-kata Negatif daripada Pemimpin Melayu, setiap kali datangnya Perhimpunan Agong, mahupun forum Bumiputera, atau pun Kogress, Pemimpin Melayu sering kali melabelkan Bangsa Melayu yang buruk-buruk.

Adakah bangsa Cina, India, Mat Saleh terus berjaya tanpa ada kegagalan, adakah mereka
kata-kata buruk atau negatif setiap kali apa yang dirancang tidak dicapai terhadap bangsa mereka?

Pakar Motivasi, tidak pernah memberikan formula untuk berjaya dengan berfikiran Negatif, sekira mahu berjaya, tidak perlu kita "Register" didalam kepala otak kita dengan kata-kata yang Negatif atau buruk.
Formula untuk berjaya adalah, Berfikiran Positif dan sering kali menangani permasalahan dengan tenang dan terus cekal didalam kehidupan untuk berjaya.
Memang benar kita perlu melihat kebelakang, kenapa sesuatu yang dirancang tidak mencapai objektifnya, mungkin ada banyak elemen yang tidak diambil kira semasa perancangan sesuatu itu dibuat, dan ini melibatkan banyak perkara dan bukan hanya disebabkan Malas, Pecah Amanah, Rasuah, Merompak, Melanun, Kaki Dadah, dan macam-macam lagi, kadang-kadang, sesuatu dasar itu dicipta oleh kepimpinan tanpa melihat kepakaran orang bawah itu, juga sesuatu yang sudah GAGAL sebelum ianya bermula.
Membina sebuah tamadun Bangsa bukan ada titik noktah, tidak ada jangka masa yang perlu ditetapkan untuk melihat Bangsa kita maju, apabila Bangsa kita mahu maju, ada juga bangsa lain yang mengejar kita untuk kehadapan, jesteru itu, teruskan dengan perancangan untuk memberi peluang kepada bangsa kita memperlajari selok belok kejayaan yang terhidang didalam dunia.
Ada ramai orang-orang kaya hari ini menghadapi cabaran didalam hidup sebelum berjaya, ramai yang jatuh muflis sebelum menjadi jutawan, ada yang dahulunya berjaya, hidup mewah tetiba miskin, malah tidak putus asa dan berjaya semula.
Ianya tidak banyak beza dengan niat kita mencipta bangsa yang lebih berjaya. Namun, jangan sesekali kita melabelkan Bangsa kita sebagai bangsa yang gagal, melabelkan bangsa kita dengan pelbagai perkataan Negatif.
Bantulah bangsa anda tanpa ada kenal penat dan kecewa.
Kita baru merdeka 61 tahun, tamadun Cina sudah menjangkau lebih 300 tahun, Amerika sudah lebih 250 tahun, Melayu yang baru merdeka 61 tahun.
Sebagai Pemimpin, kita jangan sering kali menyalahkan kepimpinan yang lain, berfikiran positif dan terus kehadapan, satu jari kita menunding orang, 4 jari lagi menunding kita, kita Pemimpin, kita yang bertanggungjawab.

No comments:

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...