Monday, November 06, 2006

Isu Pembelajaran dalam bahasa.

Oleh Md Razlan

Isu ini dibangkitkan lagi, dibangkit kerana anak melayu terpingir di dalam pembelajaran. Semua ini telah di duga dan pihak kerajaan yang lepas tetap dengan kaedah mereka.

Kepentingan orang melayu dari segi pelajaran dan bahasa telah banyak di rebek oleh mereka-mereka yang terlupa dan alpa tentang kepentingan orang melayu. Menteri-menteri yang bertanggungjawab mungkin terlalu agresif untuk membuat perubahan hingga terlupa faktor-faktor asas.

Graduan-graduan melayu yang dilahirkan oleh Universiti-universiti tempatan dan luar bukanlah tidak berdaya saing, bahkan sebelum ini, tidak ada index yang mengatakan graduan kita terpingir kerana gagal di dalam penguasaan bahasa ingris. Mereka tidak mendapat kerja kerana peluang kerja tidak ada, peluang kerja yang di monopoli pihak swasta adalah di kuasai oleh bangsa lain. Sudah pasti peluang yang ada di agihkan kepada bangsa mereka sendiri.

Saya selalu bekerja dengan bangsa-bangsa lain, yang mana daya pemikiran mereka jauh lebih rendah kalau di banding dengan graduan melayu, tetapi mereka-mereka tetap mendapat kerja dan tidak mengangur.

Jadi janganlah kita nak mengubah dasar yang tidak ada kene mengena Kerana Anak Melayu Menggangur.

Antara perkara yang boleh dipikirkan oleh pihak kerajaan untuk membantu anak-anak melayu :-

1. Memperbanyakkan peluang-peluang kerjaya di GLC.
2. Melatih graduan-graduan di dalam penggunaan bahasa ingris dengan lebih koprehensif.
3. Mengubah silibus pembelajaran kepada lebih menarik, tidak hanya belajar grammer, summary, mengarang, lebihkan kepada kuiz dan lain-lain)
4. Menaiikan tahap bahasa Melaysia kepada bahasa yang Utama di Malaysia, bukan sekadar dari segi nama sahaja, ianye mestikah lebih kepada perlaksanaan, sebagai contoh, semua jabatan-jabatan kerajaan dan GLC mesti mempraktikkan bahasa malaysia, semua tender-tender, surat menyurat mesti menggunakan bahasa Malaysia.
5. Menter-menter sendiri perlu bangga dengan penggunaan bahasa Malaysia.

Apabila kita buat ini semua, nescaya tidak akan timbul isu-isu graduan dan sistem pembelajaran kita tidak kompetatif.

**** Kenapa saya menggunakan Bahasa Malaysia, kerana ada individu yang telah lupa mengubah sistem pembelajaran Bahasa Malaysia kepada Bahasa Melayu, ini secara langsung akan menglenyapkan Indentiti Bahasa Malaysia yang sekian lama kita pupuk!.

5 comments:

Anonymous said...

ni lah perjuangan umno dulu kini dan selamanya utk mengayakan pemimpim mereka.Yg kaya bertambah kaya yang miskin bertambah miskin. Selama 50 thn memerintah apa yg umno dan bn buat utk rakyat malaysia?dasar meraka lakukan selalu bercampur aduk macam rojak.tak kosisten.menteri kata lain pm kata lain.

Razlan said...

saudara razali,

Dasar permerintahan UMNO masih lagi mengutamakan agenda melayu, yang kaya melayu, yang maju melayu, semua dasar ini kami tetap akan perjuangkan dan masih lagi di perjuangkan.

Konsistensi adalah perkara berbeza, yang penting tahun lepas RM1B untuk kelas F, yang dapat orang melayu, tahun ni 2B untuk kelas F, insyaallah yang dapat orang melayu.

Cara perlaksanaan dan pernguatkuasaan adalah berbeza dengan dasar parti. Ini kenalah kita pantau bersama-sama, dan memastikan semua agenda orang melayu di capai, Malayu tidak akan mendapat apa yang mereka perolehi jika dasar keistimewaan orang melayu yang UMNO pupuk sekian lama tidak wujud.

Sekian ....

Anonymous said...

tapi tulah kita ...

akhir2nya dapat kat orang bukan bangsa melayu kerana barang2 hardware dan pasir,simen dan sebagainya dimonopoli oleh bukan bangsa melayu

THE OTHER ME said...

Kita jangan jadi Indonesia guna bahasa Indonesia yang pakai dialek pelat orang cina. Lu gua lu gua..xkan ko tak nampak?

Kita orang tanah melayu kena pakai Bahasa Melayu..bahasa jawi.

Nanti aku tulis bab asal usul bahasa Melayu dalam Blog aku www.modmantfoto.com baru ko paham..dalam waktu sebulan dua dari tarikh hari ni 29 03 07.

tq.
Herman Abdullah
Freelance Journalist

Razlan said...

Saudara Man,

Terima kasih di atas komen saudara,
Minggu ni adalah minggu yang teramat bahagia bagi saya, ianya kerana Dato Seri Najib mengumumkan akan menggunakan Bahasa Malaysia kembali dan Bahasa Melayu di hapuskan.

Alhamdullilah, perjuangan saya menginngatkan pimpinan di atas di beri perhatian.

Kita bersama-sama ingin memartabatkan bahasa dan kita memerlukan kaedah yang secara langsung menaikkan bahasa kita sebagai bahasa utama.

Shukur..

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...