Thursday, November 27, 2008

Bekas Menteri : Cakap pasal Ketuanan Melayu

Chua tidak terima Ketuanan Melayu. Beliau juga memberi komen yang sopan berkenaan dengan Bahasa Melayu, kononnya baik dan boleh diterima.

Cuma nak berkongsi dengan rakan-rakan agar kita tidak pengaruh dengan Menteri Pela... ini.

Di Singapura, terdapat semua Bahasa(Cina, Enlish, Tamil dan Melayu) digunakan di Papan kenyataan dan tunjuk arah. Tetapi apa yang terjadi sekarang, satu kaedah penghapusan BAHASA dan BANGSA perlahan-perlahan telah terjadi.

Mojoriti rakyat Singapura hanya tahu berbasa CINA dan Inglish. Pernah saya bertanyakan kepada rakan saya disana, "Do you know Bahasa", "Ohh .. we learn at school, but sudah lupa".

Penghapusan BAHASA ini tidak akan memakan masa yang lama, lihat sahaja apa akan jadi 10-20 tahun akan datang terhadap anak-anak Malaysia sekiranya kita meng-iakan apa yang dikatakan oleh menteri pelacur ini.

Kita bukan mahu Bahasa dan Ketuanan Melayu ini hanya tertulis di Perlembagaan. Kita mahu ianya dikekalkan kesuciannya dan dimartabatkan di sanubari rakya Malaysia.

Bangsa CINA dan India mesti menerimanya dengan mempraktikan, bukan hanya mengakui tetapi tidak mempraktikan.

Pemimpin ini sudah tidak diperlukan didalam BN, saya pun tidak tahu macam mana beliau menang...

6 comments:

bungaraya said...

Pada pandangan saya saje. Tak ada fakta pun. Dan kalau tak caye tak apa.
Hanya pada pandangan saya TINDAKAN MEMBERIKAN KEMENANGAN KEPADA CHUA ADALAH BERTUJUAN UNTUK MEMECAH-BELAHKAN DAN MENGUJUDKAN SATU SUASANA YANG TIDAK STABIL DALAM MCA (PARTI KONPONEN DALAM BN). Motif diadakan begitu ialah bagi mempastikan parti BN kalah dalam PIRU ke 13. Boleh jadi (pada pandangan saya saje ) ini dimainkan oleh orang dalam dan luar MCA. Dan tentunya dari kaum itu. Kerana yang mendapat nikmat banyak dari pemerintahan Pakatan Rakyat ialah kaum cina. Banyaklagilah kalau nak cerita. Lebih baik saya sembahyang dulu. Salam dan Bye.

Awang Kata said...

Negara memang masih bermasalah dengan bahasa. Dan akan terus bermasalah andai pemimpin negara masih tidak merujuk pendapat dan pandangan 'ulama' bahasa dalam penyatuan dan perpaduan rakyat pelbagai kaum. Untuk merungkai Melayu maka rungkailah ketuanannya, bahasanya, adabnya, undang-undangnya dsb. Terutama lemahkan bahasanya. Kerana penjajahan sebenar adalah penjajahn bahasa.

Anonymous said...

eerrmmm...makin lama bangsa melayu semakin berani dipermainkan. pemuda harus bertegas dlm isu ini

Pemuda IKS said...

Salam perjuangan,

Mengapa jika pemimpin bangsa asing mempersoalkan tentang bangsa Melayu, tidak ada pihak yang melenting atau mengambil tindakan?

Mengapa pula jika orang Melayu berbicara tentang bangsa asing, ianya akan menjadi isu besar dan mendapat liputan luas?

Apa gunanya ketuanan Melayu itu jika tuan empunya tanah hanya berdiam diri melihatkan keadaan sebegini? Fikirkan bersama.

Peringatan: Jangan diuji dan dicabar tahap kesabaran orang Melayu. Allahuakbar!

“Memperkasa Generasi Baru”

Pergerakan Pemuda
UMNO Cawangan Taman IKS
Bahagian Batu WP

http://pemudaiks.blogspot.com

Anonymous said...

ketika ini, banyak pihak luar berani dan lantang mengkritik dan mempertikaikan ketuanan melayu yang sememang nya telah termaktub dalam perlembagaan. tetapi mengapa mereka ini masih berani untuk bersuara.dan yang paling menyedihkan ialah ada orang melayu sendiri (siapa lagi kalau bukan zaid ibrahim)yang mempertikaikan nya.seolah2 seperti orang yang tidak tahu mengenang budi dan lupa asal usul.tindakan ini amat menyakitkan hati.
tapi adakah kita kaji dan selidik, mengapakah situasi sebegini berlaku. pendapat saya,ini adalah kerana kaum melayu ketika ini sudah merasakan satu keadaan yang sangat selesa.ini yang mebuatkan kita semua lena and leka sedangkan bangsa lain ketika ini sudah mula bangkit dan membangun dalam semua aspek.oleh kerana itulah,mereka ini berpendapat mereka lebih layak untuk memimpin dan mengetuai organisasi dalam negara.
pemimpin melayu juga seharusnya lebih bertegas dalam perkara ini.kalau kita lihat sikap berlembut Paklah juga punca berlakunya situasi sebegini.maka, saya merasakan harus ada pemimpin melayu khasnya di dalam UMNO yang berani dan tegas dalam menanganinya.

Pemuda-LembahPantai said...

Semoga UMNO akan kembali bertaring selepas perubahan kepimpinan Mac ini.

Salam perjuangan dari:

Pemuda UMNO Bhg Lembah Pantai

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...