Saturday, September 04, 2010

Iklan TV3 Jadi Isu

Laporan ini telah dikeluarkan oleh Utusan Malaysia pada 6 September di ruangan FORUM.



Assalamualaikum saudara Pengarang,

Hari Raya sering kita dihiburkan oleh cerita-carita yang menarik di Sistem
Television tempatan, kerana ramai sanak saudara mengunjung ke rumah-rumah dan ramai
yang duduk di rumah menghabiskan masa dengan keluarga sambil menonton TV.

Banyak juga syarikat-syarikat yang akan membuat iklan raya untuk di tontonkan
kepada penonton. Tidak lari juga stesyen-stesyen tv yang sudah pastinya mereka berkariya untuk mencipta iklan yang mesejnya berkongsi kegemiran di hari lembaran.

Didalam kita ghairah mereka dan mendeklamasi karya kita kekadang kita terlupa
menjaga dan membawa impirasi ini sehingga kita terlupa budaya dan adat resam sesebuah agama.

Saya agak terperanjat apabila melihat iklan TV3 yang dipratontonkan kepada umum
untuk tahun ini. Iklan ini megambarkan ada seorang budak lelaki yang duduk di rumah
dan dikunjungi seorang tua menggunakan beca dan membawa beliau terbang seperti
santa cloas.

Orang tua yang memakai kopiah itu kemudiannya mejemput kanak-kanak lain dan membawa
mereka ke satu destinasi yang dikumpulkan untuk menunjukkan kegemiraan menyambut raya.

Saya melihat didalam kita ghairah menggunakan teknologi tinggi didalam pembikinan
iklan ini, penciptanya lupa akan budaya orang Islam, sehigga membawa budaya Hari
Natal didalam berkarya.

Saya berharap agar pihak TV3 lebih sensitif didalam mencipta iklan-iklan dimasa
akan datang. Iklan 1 minit ini sudah tentunya akan memberi kesan yang buruk kepada
kanak-kanak yang mana mereka akan disalahtafsirkan diantara hari natal dan hari
raya.

TV3 perlu bersama menyemai budaya ketimuran dan menjaga adat resam orang islam dan
TV3 juga perlu lebih bertanggunjawab untuk mengekalkan budaya setiap agama agar
kita tidak terikut-ikut budaya orang lain.

Kewujudan bunga teratai pada akhir iklan itu langsung tidak menunjukkan semangat
hari raya dan berkait dengan orang-orang islam. Ia lebih kepada simbol agama Budha.

Iklan ini juga sudah menjadi bahan cercaan didalam laman-laman sosial dan mendapat
komen yang negatif yang banyak. Sebanyak 498 komen yang mengkritik iklan ini
di laman facebook.

Jesteru itu, eloklah tv3 menarik balik iklan ini dari ditonton. Dan jangan kita
ulangi kesilapan kita dengan tidak menjaga budaya dan senstitiviti setiap bangsa
dan agama yang menginap di Malaysia.

Selamagt Hari Raya
Mohd Razlan Bin Muhammad rafii
Ketua Pemuda UMNO Seputeh.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts In 30 Days...