Monday, December 08, 2008

Isu Bahasa Melayu. Kerajaan Buat Pekak Telinga.

10 nov 2008 - Utusan Hari ini melaporkan "hanya papan tanda Hadapan sahaja digunakan untuk pelbagai bahasa" mula-mula minta semua, sekarang bila orang bising, buat depan dulu .. lepas ni senyap-senyap buat semua..

9 nov 2008 - Orang Cina sudah memulakan langkah tunjuk terang-terang penglibatan golongan koperat untuk menyokong penghapusan Bahasa Kebangsaan secara senyap.

"
Laporan yang sama juga menyebut bahawa Exco Kerajaan Negeri Perak, Datuk Ngeh Koo Ham juga mahu isu itu tidak dipolitikkan kerana menganggap bahasa adalah alat komunikasi dan usaha mewujudkan papan tanda tersebut merupakan ‘inisiatif pihak swasta’."

Sebelum ini, ianya telah dipersetujui oleh bekas Menteri Pelacur. Selepas didesak, beliau menyatakan kenyataan beliau diputar belit.

Inilah agenda orang CINA, akan menjadikan Malaysia seperti Singapura. Di Singapura, Mejoriti rakyat mereka sudah tidak tahu membaca dan berbahasa Malayu walaupun terdapat papan tanda yang ditulis dalam 4 Bahasa. Bahasa Melayu merupakan Bahasa Kebangsaan Singapura selain CINA dan TAMIL.

Heran dengan tindakan lambat pihak Kerajaan, macam tidak dengar suara penulis-penulis yang menulis setiap hari, bukan sahaja didalam Blog, tetapi didada Akkbar pun sudah sering kali dibahaskan perkara ini.

Saya bukanlah seorang yang mahir didalam perundangan, tetapi Pihak Kerajaan Pusat sepatutnya mengeluarkan satu Arahan untuk tidak membenarkan semua pihak atau kerajaan negeri melanggar dan mesti menjaga KESUCIAN PERLEMBAGAAN.

Pihak Kerajaan, janganlah buat pekak telinga lagi, pihak Sultan pun sudah mula memperkatakan isu menjaga KESUCIAN PERLEMBAGAAN. Gunakanlah kuasa yang ada selagi ada, jangan sampai orang Melayu mengangap Kerjaan sudah tidak mampu menjaga Kepentingan MELAYU.

Wasalam

5 comments:

Anonymous said...

ape lg yg nak dikecohkn bro....
pak lah tido... menantunye ler buat kojo... penukarn ppn tanda 2 suma nnti masuk poket saper... org atasn skarg x pikir soal KESUCIAN PERLEMBAGAAN lg dah... janji poket penuh wlupun projek 2 dtg drp negeri pembangkang skalipun kerna mereka suma bersekongkol @ 1 kapal... x paham2 lg ker... yg sibuk nak mmpertahankan maruah bangsa adalah gurkha2 @ pencacai2 bawahan...

Pemuda IKS said...

Salam perjuangan,

Setuju 100%. Kerajaan perlu buat sesuatu terhadap mereka yang mengancam perlembagaan. Jika tidak, kita akan menerima tentangan bangsa asing selama-lamanya. Akhirnya, mereka kecapi apa mereka usahakan. Hidup Melayu.

"Memperkasa Generasi Baru"

Pergerakan Pemuda
UMNO Cawangan Taman IKS
Bahagian Batu WP

http://pemudaiks.blogspot.com

bungaraya said...

Antara yang ditakutkan. Saya ulangi ..'antara ketakutan kerajaan' ialah:-
1. Pengundi cina tidak akan mengundi BN dalam pilihanraya di Kuala Trengganu.
2. MCA dan GERAKAN akan berpaling tadah ketika PIRU ke 13 kelak.
3. BN akan kalah ketika PIRU ke 13 kelak.

Semua perkiraan adalah untuk terus berkuasa sekalipun isteri dirumah menjadi collactoralnya.

Anonymous said...

kerajaan ketika ini seolah2 tidak meyedari akan perkara ini.atau menteri dan pihak yang berkaitan buat2 tak tahu atau memang buta.
saya mengharapkan agar lebih banyak pertubuhan dan persatuan tampil memberikan pendapatan dan pandangan dalam perkara ini.jangan tunggu sehingga perkara ini menjadi lebih rumit.'cegah sebelum parah' rasanya itulah perkataan yang sesuai kita berikan peringatan kepada menteri dan pihak yang berkaitan.
bersetuju dengan cadangan Dato Hishamuddin agar hanya ada satu sekolah sahaja iaitu sekolah kebangsaan.agar mereka2 ini faham sejarah 'Malaysia'.

Anonymous said...

*ralat
bersetuju dengan cadangan datuk Mukhriz Mahathir agar hanya ada satu sekolah sahaja iaitu sekolah kebangsaan.agar mereka2 ini faham sejarah 'Malaysia'.

Bermula dengan Surat Kepada KeBawah Duli Tuanku

 DAULAT TUANKU Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah perkenan Ke bawah Duli Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertu...